Saturday, November 30, 2013

"The thing about growing up with Fred and George," said Ginny thoughtfully, "is that you sort of start thinking anything's possible if you've got enough nerve."


This project was a real pain in the ass. I became so close to my seam ripper that we became best friends! Have you ever known that feeling when everything seams so magical during the process until you open yours eyes at the end and can't help it but think "OH CRAP"? Maybe it's not always a good thing to have this perfect picture in your mind before starting a new project because everything is always uncertain. I realized at the end that no, no, I would never wear a weird little blazer like this one. That's the moment in the story where I met my best friend, the seam ripper. If you really want to get better at things (like sewing), you can't just leave things at the draft stage. You gotta do what you hate (seam ripping) and do it, to end up with maybe not what you wanted it to be at first, but something better, that you can be proud of... And that you will want to wear in public!! 
Ce project fut une torture. Je suis devenue si proche de mon découseur (découd vite) que c'est devenu mon meilleur ami! Avez-vous déjà connu ce sentiment quand tout semble magique pendant la création jusqu'à ce que vous ouvrez vos yeux à la fin et pensez "Et merde"? Peut-être que ce n'est pas une bonne idée d'avoir cette parfaite image en tête avant de commencer un nouveau projet, car tout n'est jamais certain. J'ai réalisé à la fin que non, non, je ne porterai jamais de blouson étrange comme celui-là. C'est le moment dans l'histoire où j'ai fait la rencontre de mon meilleur ami, le découseur (découd vite). Si on veut vraiment devenir meilleur à quelque chose (comme la couture), on ne peut pas laisser les choses à l'étape de brouille. Il faut faire ce que l'on déteste (découdre) et le faire, pour finir avec quelque chose qu'on ne pensait peut-être pas avoir au début, mais qui est mieux, qu'on peut être fier... Tout en voulant le porter en publique!!   



I really can say that I've been upgrading my level at sewing with this project. I've started with the pattern 4610 from Butterick and I made some modifications of the back and the front was an creation of mine. I used the sleeves from the coat in the Burda Handbook, I cut them and added a cuff at the bottom. I kind of created the lining, because YES I made an other lining (I'm scared of making linings, but they so worth it!!). At the end, I ripped off every seams that I made as a decoration, cut a bit on each side because it was too big, sewed it all again, ripped of the seams of the collar, sewed them again ... A pain, but gosh I love the result!! And that print ... They are skeletons :) It's also the first time that I use shoulder pads.
Je peux vraiment dire que j'ai amélioré mon niveau de couture avec ce projet. J'ai débuté avec le patron 4610 de Butterick et j'ai fait quelques modifications du dos et le devant était une de mes créations. J'ai utilisé les manches du manteau de le livre de couture de Burda, je les ai coupé et ajouté une bande dans le bas. J'ai un peu créé la doublure, car OUI j'ai fait une autre doublure (j'ai peur de coudre des doublures, mais ça en vaut tellement la peine!!). À la fin, j'ai décousu toute les coutures de décorations, cousu de chaque côté car c'était trop grand, recousu le tout, décousu le collet, recousu le tout ... Une torture, mais que j'aime le résultat!! Et l'imprimé ... Ce sont des squelettes :) C'est aussi la première fois que j'utilise des épaulettes. 



I got inspired by an outfit that Aria was wearing in Pretty Little Liars (a TV show). Modcloth was selling the same blazer, but I wanted one for myself. I found the "Midnight Pastoral Black and White Toile" by Alexander Henry Fabrics on Internet and I bought it instantly. The print is so awesome!! 
J'ai été inspiré par un vêtement que portait Aria dans Pretty Little Liars (une émission de télé). Modcloth vendait le même, mais j'en voulais un pour moi. J'ai trouvé le tissu parfait sur Internet ("Midnight Pastoral Black and White Toile" by Alexander Henry Fabrics) que j'ai acheté instantanément. L'imprimé est tellement trop beau!!





The facts : 
Fabric : Cotton (2 different fabrics)
Pattern: Butterick 4610
Year: 2013
Notions: Lining + 3 buttons


Les faits : 
Tissu : Coton (2 tissus différents)
Patron : Butterick 4610
Année : 2013
Notions : Doublure + 3 boutons



Sorry for the red nose, but with all this snow, it was so cold outside! With -10 degree celsius (14 fahrenheit), I must be the only crazy one outside without a big coat!! 
Désoler pour le nez rouge, mais avec toute cette neige c'était si froid dehors! Avec -10 degrés celsius (14 en fahrenheit), je devais être la seule folle sans gros manteau dehors!!  

          
Rendez-vous sur Hellocoton !

19 comments:

  1. I am so glad you powered through the project this blazer is fantastic! Perfect fabric it is so fun.

    ReplyDelete
  2. WOW! Love this blazer - the asymmetrical front with buttons is super cool! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks :) I love it too, I really thought it would be harder to create haha!!

      Delete
  3. joliiieeeee la veste
    bisous
    cutieslude

    ReplyDelete
  4. A cool jacket Maude
    https://facebook.com/sassysewingbees

    ReplyDelete
  5. Fabulous! Although you must have been freezing outside, you've certainly done a great job with the jacket. Very cool.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you :)
      Yes, I was freezing... Maybe it wasn't a great idea to take the pictures outside but I like the result! haha

      Delete
  6. elle est très belle, et en effet le tissu est superbe et original, toile de jouy d'halloween !

    ReplyDelete
  7. I love the skeleton print on this one. I'm so glad you worked through all the issues, because your resulting blazer is really cute!

    Stay warm!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha thank you!! And I'm glad too in a way. I got better at sewing :)

      Delete
  8. Elle est vraiment très originale cette veste et portée sur un jean, j'adore !

    ReplyDelete
  9. je n'ai qu'une chose à dire: whouahhh! magnifique!

    ReplyDelete

  10. Featured on Sassy Sewing Bees https://facebook.com/sassysewingbees ❀

    ReplyDelete